Discoparadijs

De voordelen en functionaliteiten van xRM-software

Geplaatst op

De wereld van Customer Relationship Management (CRM) is veel uitgebreider dan enkel het gelijknamige softwaresysteem. Van callcentermodules tot software die uw marketingactiviteiten kan optimaliseren: er zijn talloze manieren waarop u uw CRM-omgeving kan uitbreiden. In dit blog kijken wij naar één van deze manieren, genaamd: Extended Relationship Management, ook wel bekend als xRM.

 

Wat houdt Extended Relationship Management precies in?

Extended Relationship Management kan een verrijking van het CRM-systeem zijn omdat het verder gaat waar CRM stopt. Het is namelijk niet alleen verantwoordelijk voor het beheren van klantrelaties, maar voor het onderhouden van alle relaties die het bedrijf met de buitenwereld heeft. Denk bijvoorbeeld aan de afspraken die men heeft met een leverancier, of het bedrijf dat iedere maandag vers fruit komt bezorgen. 

 

Het moet wel gezegd worden dat xRM-software vooral is weggelegd voor grotere organisaties, of in ieder geval bedrijven die met veel verschillende externe partijen samenwerken. De software helpt met het vastleggen van afspraken, contracten en eigenlijk alles dat bij de samenwerking met de externe partij komt kijken. 

 

Gepland vs. Onverwacht

Het xRM-systeem maakt doorgaans onderscheid tussen twee soorten afspraken. Allereerst zijn er de geplande afspraken, dit zijn vaste afspraken die u met externe partijen maakt. Zoals het bezorgen van vers fruit. 

 

Maar er zijn natuurlijk ook altijd onverwachte afspraken. Dingen gaan kapot, of er moet onverwacht onderhoud uitgevoerd worden. Om hierin te ondersteunen beschikt het xRM-systeem vaak over een projectbord of een ticketsysteem, zodat u in real-time op de hoogte kan blijven van de actuele stand van zaken. 

 

3 voordelen van xRM-software

Laten we de belangrijkste praktische voordelen van Extended Relationship Management eens op een rij zetten. 

 

  1. Betere samenwerking met partners. Het systeem maakt onderlinge communicatie makkelijker en sneller, waardoor u beter kan schakelen met uw leveranciers. Dit bevordert overigens niet alleen de onderlinge samenwerking, maar zal er ook voor zorgen dat u uw eindklant beter kan helpen. Een win-win situatie.
  2. Automatisering. Voor alle vormen van bedrijfssoftware geldt dat automatisering één van de belangrijkste kenmerken is. Hierdoor kan de software bepaalde handmatige taken van u overnemen waardoor u tijd, moeite en geld bespaart. In dit geval helpt het systeem door mails, documenten en aanvragen direct onder het desbetreffende account van de leverancier op te slaan. Zo wordt ieder profiel altijd volledig up-to-date gehouden. 
  3. Efficiëntere inzet van beschikbare middelen. Dit voordeel komt eigenlijk voort uit het vorige punt. Omdat u kostbare tijd kan besparen, bent u in staat om de beschikbare middelen zo efficiënt mogelijk in te zetten. 

 

Welke vakgebieden kunnen hier het meeste van profiteren?

Zoals we eerder al zeiden, zal niet iedere organisatie behoefte hebben aan deze uitgebreide module. Deze bedrijven kunnen de relaties met externe partijen prima met behulp van het CRM-systeem onderhouden. Het zijn met name grotere organisaties en de volgende vakgebieden die wel echt profijt hebben van een module voor xRM:

 

  • Technische dienst/facilitaire teams: hierdoor hebben ze direct toegang tot de informatie die ze nodig hebben om een storing zo snel mogelijk te verhelpen. 
  • Klantenservice-afdelingen: toegang tot informatie zoals de wachttijd van een reparatie zorgt ervoor dat klantvragen zo snel mogelijk beantwoord kunnen worden. 

 

Over ons

We houden je op de hoogte van leuke content over muziek.

Contactgegevens

Via info @ discoparadijs.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2025 Alle rechten voorbehouden